Гимназисти стартираха празничната юбилейна седмица с урок за водатаС открит урок на тема” Водата, без която не можем” започна празничната седмица, посветена на 100-годишнината от началото на гимназиалното образование в общината. Представителното занятие се осъществи в класна стая на открито по проект на Министерството на околната среда и водите „Обичам природата – и аз участвам…”. Участници бяха  ученици от 5-ти, 6-ти, 8-ми и 10-ти класове от двата клуба “Природолюбители” и “Моят екологичен свят”. Занятието премина под мотото „Да действаме днес, за да предотвратим опасните последствия утре!”. Гимназисти показаха знания, разпределени в 7 екипа по 4 човека. Ученическата изява откри директорката Даниела Колева, която пожела успех на възпитаниците на Теменужка Христова и Радка Гетова. Гости на мероприятието бяха Ангелина Стоянова – помощен директор на ОУ”Никола Вапцаров” и преподавател по биология, Павлинка Филипова – бивш учител по Български език и литература, и бивши ученици на ПМГ. На занятието трябваше да присъстват още от Министерството на околната среда и водите, които са приели изпълнението на проекта без забележки, увери, директорката Колева.
„Няма по-голямо чудо от водата. Тя е не само източник на живот, тя е източник на красотата в природата”. С тези думи преподавателят по биология Теменужка Христова, която е ръководител на клуб „Природолюбители” даде старт на представителното занятие. Тя продължи встъпителните си думи, като обясни на учениците, че водата е продукт, който се управлява и е обект на сложни икономически отношения. „71% от земната повърхност е вода и не случайно Земята е наречена синята планета в Слънчевата система, но 97% е солена, която не може да се използва. Едва 3% е сладка, от които само 1% може да се използва. Това прави водата още по-ценна и скъпа. Представете си какво би станало, ако в един момент водата изчезне”. В следващите минути ученици разиграха сценка, в която жители в едно село са останали без вода. Нейният край, публиката видя в края на открития урок.
Занятията на открито се проведоха в шест последователни практически занятия.
В първата задача учениците обясниха и обозначиха на табло процесите на кръговрата на водата – изпарение, транспирация, кондензация, валежи, стичане, просмукване, подземни води и ниво на подпочвени води. Преди това всеки екип със свой таблет, се запозна с презентация за процесите.
Във втората задача, ръководителят на клуб ”Моят екологичен свят” Радка Гетова, постави експериментална задача с реактиви и лабораторни прибори. Учениците направиха опити с водата в рамките на 3 минути. Шест екипи проследиха и охарактеризираха процесите на замръзване на водата, степен на разтворимост на вещества във водата, изстудяване на лед, просмукване на цветовете с опита „Жадни растения”, доказване подемната сила на водата чрез опит с яйце и сол, и проследяване свойството „еластична ципа на водната повърхност”. Габриела и Нина обясниха, че уникалните свойства на водата се дължат на нейния строеж.
В третата задача Теменужка Христова постави въпрос пред учениците, които предварително бяха направили изчисления, колко е средното потребление на вода за ден на един ученик. След като потреблението на вода бе отбелязаното на таблото спрямо различните нужди на човека (готвене, къпане, пране и т.н.), бе изчислено, че средният разход на вода е 120 литра. В следващата задача пък ръководителят Радка Гетова  постави въпроса какви са възможностите за пестене на вода. Учениците изредиха много примери, сред които най-важните бяха: по време на лична хигиена да се използва чаша за миене на зъби и  къпане под душа, да се уплътняват кранчетата на чешмата, да не се хвърлят боклуци в тоалетната чиния, при готвене – продуктите да се измиват като се използва запушалката на мивката; застудяването на храни да не става със студена вода, а да се поставят в хладилник; да не чакаме студената вода от чешмата, а бутилката предварително да се постави в хладилник, миенето на автомобил да става с кофа, а не с маркуч и т.н. Даниела, чийто баща работи във ВиК изнесе любопитни факти. Тя посочи, че една капка от кранчето се равнява на 10 кубика вода за една година, а при една авария във водопровода се губят по 80 литра на час.
Петата задача показа как миенето на зъби на 5-членно семейство по два пъти на ден в продължение на 3 минути може да спести 18 259 литра вода. В задачата г-жа  Гетова изчисли, че сто такива семейства могат да постигнат икономия от 2 000 куб.м вода, с която може да се напълни олимпийски басейн с дължина 50м и дълбочина 2 метра.
В шестата задача учениците посочиха източниците на замърсяване на природата – автомобили, индустрията и т.н.

Снимки от събитието!

*Материалът е предоставен с любезното съдействие на сайта “Балканец”


За повече и по-пълна информация от живота на гимназистите, разгледайте ВСИЧКИ БРОЕВЕ НА ЕЛЕКТРОНИЯ УЧИЛИЩЕН ВЕСТНИК и страницата във FACEBOOK


www.pmgzlatarov.net